Seal banden
Er worden door bandenfabrikanten steeds meer technieken ontwikkeld om de mobiliteit na een lekke band te verlengen. De Runflat-band is hier een goed voorbeeld van. Sinds kort zien we echter steeds meer banden met de ‘Seal’ techniek. In de Seal band zit een dikke plakkerige laag die voorkomt dat er lucht ontsnapt als de band wordt lek gereden. Voordeel van de Seal band ten opzichte van de Runflat-band is dat het karkas veel minder stijf is, dat ze goedkoper zijn en dat ze op normale velgen gemonteerd mogen worden.
Als een auto op Seal banden geleverd wordt mogen bij vervanging per as wel banden zonder Seal gemonteerd worden, maar let er dan wel goed op of er bandenreparatievloeistof of een reservewiel aanwezig is.
Bekijk hier een video van Continental over deze techniek.
Naast Continental, hebben alle grote bandenfabrikanten overigens een vergelijkbare techniek. Zie bijgaand overzicht voor de benamingen en codes.
Merk | Code | Naam |
---|---|---|
Brigestone | BS | B-Seal |
Conti | CS | Conti-Seal |
Pirelli | S-I | Seal-Inside |
Michelin | SS | Self-Seal |

Dikke plakkerige laag die voorkomt dat er lucht ontsnapt.

Herkenbaar aan de binnenkant van de band.

Herkenbaar aan de buitenkant van de band.