Steeds minder millimeters profiel op een nieuwe band
Vroeger waren er banden met meer dan 9 millimeter, nu hebben we nieuwe banden in het magazijn gevonden met 5.8 millimeter! Waarom is dit? Wij leggen het u graag uit.
Bij welke banden merken en profielen is dit nu al het geval? Dit zijn de types waarvan wij nu weten dat ze zo zijn ontwikkeld:
- Bridgestone: Enliten (=Enliten-techniek bij verschillende profielen)
- Pirelli: Powergy
- Michelin: E-Primacy
Het is zeer waarschijnlijk dat we dit in de toekomst bij meer merken gaan zien. De grote vraag is natuurlijk: waarom doen fabrikanten dit?
De reden is CO2 uitstoot verminderen over de gehele levensduur van de band, met als positief gevolg brandstofbesparing en een grotere kilometer range bij steeds populairder wordende elektrische auto’s (EV’s). Fabrikanten besparen gewicht door minder grondstoffen te gebruiken in het loopoppervlakte en het karkas. Energie verlies wordt voorkomen door verbeteringen toe te passen aan het loopoppervlakte, de zijwangen en innerliner. (=de luchtdichte laag in de band ).
Heeft dit impact op de veiligheid?
Om er voor te zorgen dat de banden met weinig profiel diepte toch een goede bescherming tegen aquaplanning bieden maakt men gebruik van een geoptimaliseerd profiel en doen fabrikanten aanpassingen in de vorm van profiel groeven (bijvoorbeeld breder of andere vorm: U i.p.v. V).
Door vernieuwde compoundmixen in het loopoppervlakte worden goede slijtage-eigenschappen gegarandeerd. Zo wordt ook het kilometer rendement geborgd. Kortom: minder millimeters profiel, maar door verbeterde technieken toch een veilige band waarmee bespaard wordt op brandstof en een goed kilometer rendement nog steeds mogelijk is.
Michelin heeft hier een interessante video voor gemaakt waarin zij meer vertellen over de E-Primacy.