Herken vreemde slijtage aan de band
Een band kan een vreemd slijtagepatroon vertonen wat veelal niet aan de band ligt, maar veelal te wijten is aan versleten of slecht werkende schokdempers, incorrecte uitlijning of een verkeerde bandenspanning. Let daarom eens goed op de slijtage van de banden; als zij tekenen van komvorming of versnelde slijtage vertonen, dan hebben de schokdempers of remmen misschien een geringer vermogen het weg-band contact op niveau te houden. Dit kan een veiligheidsprobleem worden, vooral op natte wegdelen, door het verhoogde risico op aquaplaning.
Vervang daarom niet alleen de band met het sterk versleten profiel, want daarmee pakt u alleen het symptoom aan maar nog niet de oorzaak van het probleem. U helpt uw klant hiermee aangezien hij anders snel weer terug bij af is met versleten banden. Hieronder ziet u de meest voorkomende slijtagepatronen en oorzaken.
Middenslijtage
Slijtage in het midden wordt meestal veroorzaakt door de banden te hard op te pompen. De maximale druk voor het oppompen die op de band staat, geldt voor een volledig geladen auto. Middenslijtage kan ook voorkomen bij het plaatsen van bovenmaatse banden op smalle velgen.

Camberslijtage
Camberslijtage komt voor als de band niet correct verticaal uitgelijnd is met het wegoppervlak. Camberslijtage kan veroorzaakt worden door een zwakke, kapotte of verkeerde veer. Overmatig negatieve camber leidt meestal tot randschade aan de binnenkant. Overmatig positieve camber leidt meestal tot randschade aan de buitenkant.

Slijtage door hoge snelheid / belasting
Zware randslijtage (meestal door verkeerde uitlijning tussen voor en achter) kan veroorzaakt worden door zwaarbelast rijden. Inspecteer de stabilisatorstang en de veren op slijtage. Een hoge kwaliteitsband of een band met een hardere zijwand kan slijtage van banden door hoge snelheid verminderen.

Blokkerende remmen / vlakke slijtageplekken
Als een band over het wegoppervlak schuift, wordt de band op één gebied weggeschaafd. Dit gebeurt meestal omdat de remmen zich vastzetten vanwege een remdefect of omdat de bestuurder agressief op de rem trapt in een noodsituatie. Vlakke slijtageplekken komen ook voor als de band in olie, brandstof of chemicaliën heeft gestaan, of als de koordlagen van de band intern verschoven zijn.

Gecupte banden
Inkepingen of kammen op het oppervlak van de band kunnen op losse, versleten of zelfs verbogen ophangingsonderdelen wijzen. Versleten schokdempers of ongelijke banden/wielen/remschijven kunnen cuppen veroorzaken.

Spoorvorming
Spoorvorming komt voor als de band niet parallel met de aslijn van het voertuig is uitgelijnd. In principe wijst spoorvorming van de band naar binnen of naar buiten. Omdat dit snel slijtage kan veroorzaken, is dit de belangrijkste uitlijningshoek. Overmatige sporing resulteert in slijtage met een zaagtandpatroon over het oppervlak van de band.

Randslijtage
Randslijtage is vaak het gevolg van lage bandenspanning, overlading van het voertuig of het gebruik van ondermaatse banden.

Balielegger Monroe
Wist u dat Monroe een mooie balielegger heeft ontwikkeld waarop deze slijtages helder zijn uitgelegd? Vraag hem nu aan bij uw LKQ Fource grossier.
