E-tyres: de laatste ontwikkelingen

Dat speciale EV-banden (E-tyres) écht nodig zijn, las u in de Autobandenpartner nieuwsbrief van juni. Deze banden hebben namelijk specifieke eigenschappen nodig op het gebied van: draagvermogen, rolweerstand, afrolgeluid en stabiliteit. Autobandenconstructeurs werken hard om de E-tyres op deze punten te optimaliseren. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?
Hoe moet een E-tyre er uitzien?
Met name sterke materialen en een aangepast profiel moeten ervoor zorgen dat E-tyres geschikt zijn voor EV’s. Hierbij staat veiligheid altijd voorop. Momenteel voldoen al veel banden aan de wensen van EV-fabrikanten. Wat voor hen vooral belangrijk is, zijn de cijfers rondom afmetingen, load-index en snelheidsaanduiding.
Hoe krijgt een band meer draagvermogen?
Bandenconstructeurs hebben de laatste jaren vooral gekeken naar een aangepast ontwerp dat in de eerste plaats meer gewicht kan dragen. Dit kan op twee manieren:
- Grotere diameter van de banden.
- Groter draagvermogen geven met behoud van de dimensie van de banden.
Daarom werd de zijwand van de band verstevigd met harder materiaal om het extra gewicht te kunnen dragen waarbij de luchtweerstand optimaal blijft. Ook de structuur en loopvlakcompound zijn aangepast om te voldoen aan de nieuwe eisen.

Hoe verlaagt ander profiel de rolsweerstand?
Om de balans tussen voldoende grip en een lagere rolweerstand te krijgen, kijken bandenconstructeurs ook naar het profiel van banden. Fabrikanten analyseren details, zoals de individuele blokken en groeven, om de perfecte balans te vinden. Hierdoor loopt de profieldiepte van banden terug.
Dunnere lamellen in het loopvlak zorgen voor een groter contactvlak met het wegdek. Hierdoor gaan de banden beter om met de snelle acceleratie van elektromotoren. Daarom kiest men ook voor zachtere banden, omdat die beter bestand zijn tegen de slijtage die dit met zich meebrengt. Speciale E-tyres breiden het bereik van de auto uit met maar liefst 5 à 10 procent. Uiteraard is het rijgedrag van de bestuurder hierin nog veel bepalender.

Hoe verlaagt ander profiel het afrolgeluid?
Bij de geluidsproductie van banden speelt het profiel ook een grote rol. Bandenconstructeurs proberen met een lager profiel het afrolgeluid te verlagen ten opzichte van vergelijkbare banden van hetzelfde merk en type. Andere fabrikanten voegen een schuimring toe binnenin de band dat vibratie- en geluidsdempend werkt.

Hoe maakt u de goede E-tyre keuze?
Het is momenteel nog niet heel duidelijk welke E-tyre de beste keuze is. Er is nog weinig standaardisering merkbaar in deze markt en de verschillen tussen de meest populaire EV’s zijn zo groot dat het écht belangrijk is dat u de juiste E-tyre bij het betreffende voertuig zoekt.
Is een klassieke band ook nog een optie?
Klassieke banden hebben vaak ook nog de juiste snelheids- en load-index. Toch leveren die soms teleurstellende resultaten op qua weggedrag en algehele rijervaring omdat ze niet altijd rekening houden met de eigenschappen van EV’s. Sommige autoconstructeurs adviseren daarom zelf welke banden het beste onder hun specifieke EV passen.
De toekomst van de E-tyre
De banden voor EV’s veranderen de komende jaren. Zowel op stabiliteit, rolweerstand, draagvermogen en afrolgeluid zijn de E-tyres volop in ontwikkeling. Uiteindelijke maken banden, voor welke motor dan ook, het verschil!